środa, 12 marca 2014

Lady orange marmolade

(english version in the end)

Nie do końca wiem czym się różni marmolada od dżemu, czy też konfitury. Stwierdziłam, że nie będę się przejmować tym faktem i po prostu zrobię tak żeby mi smakowało. Zatem moja pierwsza konfiturowa-dżemowa-marmolada była dosyć kreatywna - po prostu pomieszałam parę przepisów :) Wiele z nich zawiera użycie gazy, mi osobiście wydało się to dosyć skomplikowane, więc wyszukałam opcję bez niej.

Tego typu twory z pomarańczy są o tyle łatwe, że nie trzeba dodawać żadnych zagęszczaczy etc, ponieważ pomarańcza zawiera je z natury (z tego co wiem, są to właśnie te białe 'niteczki' w cząstkach pomarańczy). Należy jednak pamiętać, że biała "otoczka" w pomarańczy dodaje goryczy, dlatego akurat tej trzeba się pozbyć.

Z podanych składników wyszedł mi jeden duży słoik i jeden, czy też dwa mniejsze.


SKŁADNIKI:
0,25 litra wody (szklanka)
4 pomarańcze
szklanka cukru (osobiście użyłam brązowego)

opcjonalnie:
sok z jednej cytryny
cukier wanilinowy
naturalna laska wanilii
odrobina cynamonu

1. Pomarańcze należy wyszorować, niektórzy je wyparzają, ja akurat tego nie zrobiłam.
2. Trzemy na tarce skórkę pomarańczy. Tutaj należy uważać żeby nie zetrzeć też tej białej "otoczki", nie chcemy przecież gorzkiego posmaku.
3. Obieramy białą "otoczkę"
4. Kroimy pomarańcze w dosyć małe kawałki, zachowując możliwie jak najwięcej soku (zbieramy go z deski do krojenia)
5. Ja w tym momencie wlałam do małego garnka 0,25 litra wody (jedna szklanka) i dodałam cukier. Palnik ustawiłam na średni ogień i odczekałam aż cukier się rozpuści.
6. Wrzucamy pokrojone kawałki pomarańczy. Opcjonalnie można też dodać laskę wanilii (ja wyskrobałam z niej miąższ, a także wrzuciłam pozostałość. Dodałam też paczuszkę cukru wanilinowego, z racji tego, że lubię jego posmak. W tym momencie można też dodać cynamon, ja go nie dodawałam, ale co kto lubi)
7. Gotujemy na małym ogniu, od czasu do czasu mieszając
8.  Po pewnym czasie, kiedy zauważymy, że woda zaczyna wyparowywać dodajemy potarkowaną skórkę pomarańczy. Od Was zależy czy dodacie całą skórkę czy też nie. Ja dodałam całą zebraną skórkę i mój twór wyszedł bardzo mocny w smaku, mi osobiście pasował ten fakt, jednak dla dzieci było to trochę za mocne
9. Im dłużej zostawimy tę mieszaninę na ogniu, tym będzie gęstsza, więc co ok. 20 minut powinniśmy sprawdzać konsystencję
10. W momencie, gdy otrzymamy pożądaną przez nas konsystencje, napełniamy nią wyparzone wcześniej słoiczki, zakręcamy i kładziemy do góry dnem żeby się "zatkały"

ENGLISH VERSION
Lately I have decided to make something with orange. I have chosen marmolade.

What do we need to have:
a glass of water
a glass of sugar (I have used brown one)
4 oranges
What we can have:
a vanila
vanila sugar
cinammon
juice from one lemon

1. You should brush oranges
2. Grate the orange skin (without the white part of orange)
3. Peel of the white part
4. Cut the oranges into small pieces
5. Put a glass of water into a pot. Add sugar and wait till it melt.
6. Add oranges. Optionaly You can add vanilla sugar (I put one small package), vanilla pod, cinammon (I didn't add cinammon)
7. Cook on a small heat
8. When a bit of water vaporize add orange skin (You can add the whole one, but also just a bit)
9. Longer we leave the fire on, our marmolade will be thicker
10. Scald out the jars, pour marmolade in and put jar up-side-down

And here You have my creation:

1 komentarz:

  1. Myślałam, że to bardziej skomplikowane! :) Musi być pyszny!!

    OdpowiedzUsuń